مرکز آموزش الکترونیکی- اداره تولید محتوا
آشنایی با اداره تولید محتوا

حذف تصاویر و رنگ‌ها | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۰/۸ | 

1-1 آشنایی با اداره تولید محتوا:

از آنجا که محتوای الکترونیکی در اثربخشی و کیفیت یادگیری الکترونیکی نقشی تعیین‌کننده دارد، مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران با بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و دستاوردهای نوین علمی در حوزه پداگوژی و تکنولوژی آموزشی، تولید محتواهای ارزشمند و اثر‌گذار را در برنامه فعالیت­های خود قرار داده است. در این راستا مرکز تلاش می­کند از امکانات به‌روز و آخرین یافته‌‌‌ها و ابزارها در حوزه تولید انواع محتواهای الکترونیکی و چندرسانه‌ای بهره گیرد. با این اقدامات مرکز تلاش می­نماید در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مشابه، جایگاهی ممتاز و برتر را به خود اختصاص دهد. نتیجه بخشی از تلاش های مرکز در سال های اخیر، تامین و تجهیز امکانات سخت افزاری مناسب شامل استودیوها، امکانات صدابرداری و تصویربرداری مجهز بوده است. به علاوه تولید تعداد قابل توجهی از انواع محتوای دروس الکترونیک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای استفاده دانشجویان از نتایج فعالیت­های اداره تولید محتوا بوده است.

1-2 محتوای الکترونیکی (content)

درآموزش الکترونیک معمولا دروس دارای محتوای الکترونیکی هستند که بصورت آفلاین قابل استفاده می باشند. محتوای الکترونیکی نسبتا متنوع می باشند و بر اساس نیاز استفاده کننده و نوع درس با شکل­های متنوعی تولید می گردد. بطور کلی در تولید محتوای الکترونیکی از امکانات نرم­افزاری و سخت­افزاری مناسب بهره گیری می­شود. محتوای الکترونیکی می­تواند با استفاده از امکانات صوتی، تصاویر پویانمایی شده (Animation)، فیلم­های کوتاه و آزمون­های کوتاه (که بصورت تعاملی می­باشد)، تهیه شوند. برخی از انواع محتواهای الکترونیکی که در مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران تولید می­گردد در بخش زیر معرفی شده است.

محتوای الکترونیکی نوع اول ( محتوای متنی الکترونیکی)

این نوع محتوا در قالب­های الکترونیکی (نظیر pdf، swf)، توسط مولف مطابق ضوابط و قالب مورد نظر مرکز به زبان فارسی تهیه می‌شود. این محتوا در واقع یک کتاب خودآموز است که به صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود.

محتوای الکترونیکی نوع دوم (محتوای آرشیو کلاس مجازی)

در این نوع محتوا، مولف ابتدا مطالب هر جلسه از درس خود را مطابق با قالب مورد نظر آماده می‌کند و بدون حضور دانشجویان در کلاس، آن را با کمک نرم‌افزار کلاس مجازی در محیط استودیو مرکز ارائه نموده و آن را ضبط می‌کند. محتوای ضبط شده در سیستم مدیریت یادگیری (LMS) جهت استفاده دانشجویان بالاگذاری می‌شود.

محتوای الکترونیکی نوع سوم (محتوای کتاب الکترونیکی تعاملی)

این نوع محتوای الکترونیکی عبارت است از کتاب دیجیتال خودآموز و تعاملی که از تلفیق عناصر متن، تصویر، فیلم، انیمیشن، سوالات تعاملی، صدا تولید می­شود. این محتوا بصورت تعاملی بوده و با استفاده از نرم­افزارهای خاص تولید می­شود. ویژگی این نوع کتاب­ها استفاده از امکاناتی نظیر انیمیشن برای درک بهتر دانشجو می­باشد.

محتوای الکترونیکی نوع چهارم (محتوای الکترونیکی با استفاده از پاورپوینت)

مولف مطابق ضوابط و قالب یک شیوه‌نامه تولید محتوا (که اداره تولید محتوا در اختیار مولف قرارداده است) مطالب درس را بصورت اسلایدهای متنوعی آماده و برای هر جلسه درسی همراه با صداگذاری آنها را ارائه و ضبط می­کند. سپس مرکز فایل­های تولید شده را به کمک نرم‌افزارهای مناسب به فایل قابل استفاده تحت SCORM تبدیل نموده و برای استفاده دانشجویان در سیستم LMS بالاکذاری می­کند.

محتوای الکترونیکی نوع پنجم (محتوای الکترونیکی جزوه درسی مدرس)

اغلب مولفین در دوره روزانه تدریس دارند و برای دروسی که تدریس می­کنند طرح درس و جزوه درسی فراهم می­کنند. این جزوات اغلب خلاصه­ای از مطالب یک کتاب استاندارد خارجی می­باشد که بصورت Text در دانشگاه­های داخل و خارج مورد استفاده قرار می­گیرد. در صورتی که این جزوات (با ذکر منبع اصلی مورد استفاده) در تعداد صفحات نسبتا محدود (نه مفصل) تایپ و آماده گردد، می­تواند با استفاده از نرم‌افزارPDF Professional Flip به کتاب الکترونیک مناسبی برای دانشجویان درس تبدیل گردد. مزایای اصلی تولید این نوع محتوا را می­توان در موارد ذیل ذکر نمود:

  • به عنوان یک جزوه تکمیلی در کنار محتوا با پاورپوینت به یادگیری عمیق­تر دانشجویان کمک نماید.
  • ارزان بودن روش تولید
  • ضمن اینکه این محتوا بصورت مستقل ارزشمند است می­تواند بصورت یک جزوه تکمیلی برای دانشجویانی که از کلاس مدرس استفاده کرده­اند نیز قابل استفاده شود.

محتوای الکترونیکی نوع ششم (محتوای ویدیویی تهیه شده از کلاس درس مدرس)

این نوع محتوا در واقع فیلمبرداری از مطالب ارائه شده در کلاس روزانه درس مدرس می باشد. این نوع محتوا نمونه مشابهی از کلاس روزانه مدرس است که علی رغم اشکالات فنی آن جاذبیت­های خود را نظیر یک کلاس حضوری دارد. این نوع محتوا می­تواند برای استفاده عموم و دانشجویان روزانه نیز مورد توجه باشد. این نوع محتوا صرفا در صورت فراهم شدن شرایط مناسب (نظیر پهنای باند کافی و سرویس‌دهنده‌های پخش ویدیویی و غیره) قابل عرضه است.

نشانی مطلب در وبگاه مرکز آموزش الکترونیکی:
http://www.iust.ac.ir/find-88.17530.47921.fa.html
برگشت به اصل مطلب