پرسش های متداول آموزشی
سوال: در خصوص اخذ درس HSE چه اقدامی باید انجام شود؟
پاسخ: تصمیم گیری در خصوص اخذ و یا عدم اخذ درس ذکر شده توسط دانشکده تعیین میگردد. لذا دانشجویان جهت اخذ درس باید با کارشناس دانشکده در ارتباط باشند.
سوال: آیا امکان تغییر نوع برنامه درسی از آموزش محور به آموزشی پژوهشی و اخذ واحد پایان نامه وجود دارد؟
پاسخ: بر حسب امکانات دانشکده و از روی معدل دو ترم اول حداکثر تا ۳۰ درصد دانشجویان هر دوره می توانند با تایید مرکز و گروه آموزشی دانشکده مربوطه از شیوه آموزش محور به شیوه آموزشی پژوهشی تغییر یابند. ضروریست دانشجو در پایان ترم دوم تحصیلی باید درخواست خود را مکتوب به کارشناس آموزشی دانشکده تحویل نماید.
لازم بذکر است انتخاب ۳۰ درصد از دانشجویان در هر دوره الزامی نیست و تنها شرایط و امکانات موجود دانشکده حدود این درصد را تعیین می کند.
سوال :چه خدماتی در دانشگاه به دانشجویان آموزش الکترونیکی ارائه می گردد؟
پاسخ: دانشجویان آموزش الکترونیکی می توانند از امکانات کتابخانه مرکزی دانشگاه و تسهیلات وام دانشجویی در صورت نیاز استفاده نمایند.
سوال: آیا دانشجویان آموزش الکترونیکی امکان استفاده از سلف غذاخوری دانشگاه و خوابگاه دانشجویی را دارند؟
پاسخ: خیر
سوال: آیا دانشجویان آموزش الکترونیکی امکان شرکت در کلاس های حضوری مربوط به دانشجویان روزانه را دارند؟
پاسخ: مطابق مقررات مجاز به شرکت در کلاس های حضوری نمی باشند.
سوال: آیا دانشجویان آموزش الکترونیکی امکان استفاده از حذف ترم، مرخصی تحصیلی را دارند؟
پاسخ: بله، دانشجویان آموزش الکترونیکی درصورت ثبت درخواست مرخصی قبل از شروع نیمسال تحصیلی یا درخواست ثبت حذف ترم درطول نیمسال تحصیلی قبل از شروع امتحانات (در سامانه گلستان در بخش پیشخوان خدمت ) می توانند به تعداد دو ترم از مرخصی تحصیلی یا حذف ترم استفاده نمایند. بدیهی است مرخصی تحصیلی و حذف ترم با احتساب در سنوات مجاز تحصیلی دانشجو لحاظ گردیده و این بدین معناست که یک ترم از سنوات تحصیلی مجاز دانشجو کسر می گردد.
سوال : آیا در زمان مرخصی تحصیلی و حذف ترم دانشجو باید شهریه پرداخت نماید؟
پاسخ: بله، در زمان مرخصی تحصیلی دانشجو باید شهریه ثابت ترم پرداخت نماید و در زمان حذف ترم هم کل شهریه برگشت داده نمی شود.
سوال: امکان تقسیط شهریه و یا پرداخت شهریه از طریق چک های بانکی مقدور می باشد؟
پاسخ: خیر، امکان هیچگونه تقسیط شهریه تا پایان دوره وجود ندارد و دانشجویان ملزم می باشند در هر ترم در زمان انتخاب واحد شهریه ثابت و متغییر را بصورت همزمان پرداخت نمایند.
سوال: مدت مجاز تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد آموزش الکترونیکی چه میزان می باشد؟
پاسخ: سنوات مجاز تحصیلی در دوره آموزش الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد ۶ ترم تحصیلی می باشد.
سوال: وضعیت دانشجویی که نتواند در مدت مجاز تحصیل، دوره تحصیلی خود را به پایان برساند چگونه خواهد بود؟
پاسخ: دانشجویانی که مدت مجاز سنوات تحصیلی آنها به پایان رسیده است و موفق به گذراندن کلیه واحدهای خود نشده اند باید وضعیت تحصیلی آنها در کمیته دانشگاه بررسی و تصمیم گیری گردد.
سوال: حداقل و حداکثر تعداد واحدهای مجاز قابل اخذ برای هر دانشجو در هر ترم چیست؟
پاسخ: حداقل واحد مجاز ۸ و حداکثر آن ۱۴ واحد می باشد بدیهی است چنانچه این مهم توسط دانشجویی رعایت نگردد خلاف مقررات آموزشی بوده و محدودیتهای آموزشی اعمال می گردد.
سوال: آیا دانشجوی ترم آخر از رعایت حداقل واحدهای قابل اخذ در نیمسال مربوطه معاف است؟
پاسخ: بلی. بهعنوان مثال دانشجویی که برای فارغالتحصیلی فقط ۶ واحد باقیمانده دارد به طبع در نیمسال آخر فقط همان سه واحد را اخذ و میگذراند.
سوال: وضعیت انتخاب واحد دانشجویان ورودی جدید (ترم یک) چگونه است؟
پاسخ: لازم است دانشجویان مطابق تقویم آموزشی در بازه مقرر نسبت به انتخاب واحد خود اقدام نمایند.
سوال: آیا حضور در کلاسها الزامی است؟
پاسخ: در مورد دروسی که کلاسهای آنها بهصورت الکترونیکی برگزار میشود تصمیمگیری برعهده استاد است. لذا موکدا توصیه میشود که دانشجویان به محض انتخاب واحد در هر نیمسال در اولین جلسات کلاس حتما حاضر شوند و از برنامه استاد در مورد حضور و غیاب دانشجو مطلع شوند.
سوال: روش ارزیابی و نمرهدهی در هر درس به چه صورت است؟
پاسخ: به طور کلی:
o طبق آییننامه آموزشی، ارزیابی و نمرهدهی در هر درس فقط در حیطه اختیار استاد میباشد.
o طبق آییننامه آموزشی، برگزاری امتحانات پایانی بهصورت حضوری برای تمامی دروس الزامی است و شرکت دانشجو در امتحان پایانی، یکی از شروط اساسی گذراندن ( پاس کردن ) هر درس است.
o استاد میتواند ارزیابی دانشجو در درس را فقط از طریق امتحان پایانی انجام دهد و یا مجموعه ای از ارزیابیهای دیگر در قالب امتحان میانترم، کوییز، تکالیف، پروژه و مشارکت دانشجو در مباحث کلاسی را نیز علاوه بر امتحان پایانی مد نظر قرار دهد.
سوال: تعریف هر یک از واژه های فوق چیست؟
پاسخ:
الف- مرخصی تحصیلی: عبارت است از ترک تحصیل موقت و مجاز دانشجو در یک نیمسال. (که در صورت ارائه درخواست و موافقت مرکز تا قبل از شروع موعد انتخاب واحد نیمسال مربوطه تحقق می یابد) و شهریه ثابت ترم باید پرداخت گردد.
ب- حذف ترم: عبارت است از انصراف موقت و مجاز دانشجو از ادامه تحصیل در یک نیمسال بعد از انتخاب واحد آن نیمسال. (که در صورت ارائه درخواست و موافقت مرکز بعد از انتخاب واحد نیمسال و تا قبل از شروع امتحانات پایانی محقق می شود. و شهریه ترم حذف شده قابل عودت نمی باشد و درسنوات مجاز تحصیلی دانشجو محاسبه می گردد.)
ج- حذف اضطراری: دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد میتواند تا قبل از امتحانات پایانی یک نیمسال، در موعدی که امور آموزش مرکز اعلام مینماید درخواست حذف اضطراری یکی از دروس خود را بدهد. موافقت با حذف اضطراری تابع شرایطی است از جمله اینکه تعداد واحدهای باقیمانده دانشجو در نیمسال مورد نظر از ۸ واحد کمتر نشود.
سوال: وضعیت دانشجویی که به هر دلیل دچار مشکل شده و نتواند برای انتخاب واحد یک نیمسال اقدام نماید، به چه صورت خواهد بود؟
پاسخ: دانشجویی که بدون ارائه درخواست مرخصی تحصیلی اقدام به انتخاب واحد ننماید مصداق عدم مراجعه قرار میگیرد و بعد از یک ماه از شروع ترم حکم اخراجی او صادر خواهد شد. مگر آنکه ظرف مدت یک ماه از شروع ترم دلایل خود را به امور آموزش مرکز ارائه نماید و دلایل او موجه تشخیص داده شود. در صورتی که دلایل دانشجو موجه تشخیص داده شود برای او در نیمسال مربوطه مرخصی تحصیلی صادر خواهد شد.
سوال: مشروطی به چه معناست؟
پاسخ: به طور کلی انتظار میرود معدل دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در هر نیمسال حد اقل ۱۴ باشد. چنانچه معدل یک دانشجو در یک نیمسال کمتر از ۱۴ بشود ادامه تحصیل او در نیمسال بعد به صورت مشروط خواهد بود.چنانچه دانشجویی در دو نیمسال تحصیلی بصورت متوالی یا متناوب مشروط گردد از ادامه تحصیل محروم و اخراج می گردد. درخواست بازگشت به تحصیل دانشجویان دو ترم مشروط (اخراجی ) صرفا از طریق کمیته دانشگاه قابل بررسی خواهد بود.
سوال: آیا معافیت تحصیلی دانشجوی اخراجی باطل میشود؟
پاسخ: بلی. همزمان با صدور حکم اخراج، معافیت تحصیلی دانشجوی اخراجی ابطال می گردد. دانشجوی اخراجی موظف است شخصا جهت دریافت نامه ابطال معافیت به واحد ستادی مراجعه نماید. عواقب هرگونه تاخیر در دریافت نامه ابطال معافیت تحصیلی و معرفی به نظام وظیفه متوجه شخص دانشجوی اخراجی می باشد.
سوال: آیا امکان مهمان شدن در سایر دانشگاهها برای دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی وجود دارد؟
پاسخ: خیر
سوال: دانشجو چگونه میتواند مسائل و مشکلات آموزشی خود را مطرح کند؟
پاسخ: دانشجویان میتوانند مسائل و مشکلات تحصیلی خود را از طریق تلفن و ایمیل های اعلام شده در سایت آموزش الکترونیکی با کارشناس مسئول رشته خود در دانشکده و در صورت نیاز از طریق ایمیل با کارشناسان ستادی مطرح نمایند.
|